Tankar fredag morgon på Lemon

Sista hela dagen i Polen..
Väntar på frukosten och att alla skall vakna och göra sig iordning för sista hela dagen i Polen. Jag har sagt åt dem att njuta och ta vara på varenda minut vi har här i fantastiska Krakow och med varandra, nya och gamla vänner. Tiden har gått alldeles för fort!
Igår sa jag till om bättre frukost och inte bara choklad som pålägg. Nu är ost, skinka, tomat, yoghurt och bröd framme och det kommer att räcka till ALLA!!

Klockan åtta återvänder några av oss till helvetet i Birkenau. Känns jättebra att få åka dit med en grupp och gå utan guide tillsammans i Birkenau och ta in ytterligare några intryck och bilder. Vi kommer att gå
långst in till Krematorie II, Minnesmärket, Sauna och dammen. Jag tror att jag igen kommer att få nya djupa spår av allt vi skall se och när vi tänker på de vidrigheter som hände där. När vi står vid dammen igen och tänker på den lilla flickan i den grå kappan blir det igen så att  alla möjliga känslor blandas i en konstig, overklig mix av ilska, frågor, stolthet och lycka + för mig minnet av en plats som har satt djupare spår än många andra platser på det här klotet.

Jag hoppas att vi som är där idag och alla vi som nu igen gjort den här toleransresan inte släpper intrycken och gömmer undan dem utan låter dem ligga ganska högt upp på hårddisken redo att plocka fram dem OFTA och göra den här världen lite lite bättre, nu när vi nog ser världen med lite andra ögon än vi gjorde bara för ett par dagar sedan

/Reine

Kommentarer
Johan Bettner sa:

Fick adressen till den här sidan av en god vän, har varit jätteintressant att följa er, och vilket engagemang sedan, helt fantastiskt!!! Resan är ett suveränt initiativ som man önskade att alla kunde få vara med om, självklart ingen nöjestripp men verkligen en resa att lära av för livet, sen hoppas jag givetvis att ni unnar er att njuta lite av alla intryck som det innebär att resa till ett annat land. Är så roligt att se att det finns eldsjälar i form av lärare och föräldrar som brinner för frågor som denna(tolerans & demokrati) men inte minst eleverna, en stor eloge till er för ert engagemang! PS Ni har gjort ett imponerande jobb med hemsidan/

Johan Bettner

Datum: 2010-05-14 Klockslag: 16:15:08
Lotta sa:

Hej! Jag hoppas att er resa varit bra. Jag håller med den person som uttryckte det här med att man tror att man förstår, men.... Vi kan nog aldrig till fullo förstå allt elände som hände under dessa år det pågick. Trevlig hemresa! Lotta

Datum: 2010-05-14 Klockslag: 19:30:38

Lämna en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0